Tre olika bloggtyper

Matblogg, företagsblogg eller modeblogg – vilken bloggtyp föredrar du? Av många kategorier har vi här valt ut tre av de populäraste och tittat lite närmare på dem.

När bloggandet blev stort omkring 2004-2005 var det många som trodde det var en fluga – någonting som snart skulle bli ointressant. Numera är bloggande någonting de flesta sysslar med, med allt från privata blogginlägg till företagsbloggar. Att synas på internet har blivit lika viktigt som att gå till jobbet, speciellt om man vill vara en framgångsrik person.

Det finns ju flera olika typer av bloggare, antagligen fler än en kan räkna på en hand. Men vi tänkte lyfta de tre vanligaste bloggarna och se vilka som är hetast just nu, varför och hur man blir just en sådan bloggare eller bloggerska.

  1. Företagsbloggaren.

    En företagsbloggare bloggar mest troligt åt ett företag, alternativt så har hen ett egetdator kaffe företag som han eller hon väljer att marknadsföra via sin bloggkanal. En typisk företagsbloggare är Mia Breitholtz som bloggar på Resume.se. Hon skriver om marknadsföring, livet i USA där hon bor och ger tips och råd huruvida en ska göra för att lyckas i mediabranschen. Hennes fokus är på att bli framgångsrik och med sin blogg kan hon förklara och därmed lyfta sitt eget varumärke. Om du är intresserad av att bli en företagsbloggare gäller det att först hitta den bransch som intresserar dig mest. Sedan måste du in i branschen och lära dig så mycket som möjligt av den, en kunskap som du sedan använder för att presentera i din blogg.

  2. Modebloggaren.

    En modebloggare är kanske den vanligaste bloggaren. Det är så klart kläder och skönhet som är i fokus och det handlar om att ha en egen stil likväl som bra koll påchanel.väska.mode trenderna. En modebloggare får även ofta presentreklam hem, vilket han eller hon kan presentera i sin blogg som marknadsföringssyfte för företaget som skickat produkten. En bloggerska som är mycket trendig just nu i modevärlden är Josefin Dahlberg som även är Modettes chefredaktör. Det som gör Josefin till en bra modebloggare är att hon kan mode men även har sin egna personlighet som lysser igenom i hennes inlägg och val av kläder. För att bli modebloggare gäller det att studera trender och addera sig själv i bloggen. Detta kan vara den svåraste bloggkategorier att lyckas i. Använd gärna Instagram också, för att marknadsföra bilder på dig själv som modeikon.

  3. Matbloggaren.

    Restaurang kök ikonerMatbloggaren är mer vanlig bland de lite äldre, kanske 30+are. En matbloggare fokuserar på just mat och ger gärna tips på vad en kan äta, när och hur man lagarmaten. Det är mycket fokus på olika restauranger, kulturer och mattrender. Även hälsa och nyttig kost brukar vara återkommande i matbloggar. En av de kändaste matbloggarna just nu är Leila Lindholm, som även har ett eget tv-program i TV4.

 

Oavsett vilken typ av blogg du är intresserad av att läsa är det kul att möjligheterna för att få ut sin kunskap är så stor. Vem hade anat detta 2005? Ingen antagligen, men det är oavsett vilket otroligt kul!