Så har Metro (med Lassbo i spetsen) lanserat sin nya bloggtjänst [artikel om det
HÄR]. Lanseringen som
till stor del verkar bygga på att nå ut till så många som möjligt om att man enkelt kan tjäna pengar på sin blogg om man bloggar hos Metro.
3 öre per sidvisning. God idé! -För dem som har minst 5000 sidvisningar i månaden kan tilläggas, annars betalas inga pengar ut.
Jag kan inte riktigt bestämma mej för om jag gillar idén eller inte, men hursomhelst så måste man ju ändå säga att det var smart av den som kläckte själva idén. För det kommer säkert dra en del publik/bloggare.
Men jag antar att de flesta som kommer flytta över till Metro är gamla Aftonbladet/Expressen-bloggare (kvällstidningarna får se upp och göra något smärre drastiskt åt sina halvdanna bloggtjänster för att behålla sina bloggare i framtiden) och de flesta når inte upp till 5000 sidvisningar i månaden.
Ny inom bloggosfären: Visst, är man klok och lite halvstrategiskt lagd kan man säkert tjäna ett par hundra i månaden, på lång sikt. Men det är jobb och det tar nog, i de allra flesta fall, tid innan man når ut till en något bredare publik. Och detdär med 5000 sidvisningar i månaden har långt ifrån alla..det tar sin tid att arbeta sej upp till det.
Men de (halv)etablerade bloggarna däremot , som når upp till sina 5000 sidvisningar, kan väl (med all rätt) vara glada av att få lite extra klirr i kassan.
Fast; har man "stor publik" och en större skara läsare så brukar man väl lösa detdär i alla fall med reklam och intäkter? Jag är dålig på sånt där, men Metros tjänst kanske är smidigare än andra sätt att ta in pengar för sin blogg på?
Ja hursomhelst så ska det bli intressant att följa detta, inte minst för att se vad Aftonbladet och Expressen (och andra ställen) kommer göra (eller inte göra)..