Något har hänt på senaste tiden. Journalister slutar blogga helt plötsligt. Jag har suttit och funderat mycket över det här och jag kan inte lista ut den egentliga anledningen. Några förslag till anledningar som jag själv ratat:
Hat
Linda Skugge skyller på alla elaka kommentarer och mail hon fått men det kan väl knappast ha varit oväntat, hon har ju ohämmat ägnat sig åt trolling. Kan det faktiskt vara så att hon inte visste att om man på nätet vräker ur sig saker bara för att irrritera kommer man få arga reaktioner? Jag tror inte det, jag tror hon visste att saker hon skrev i sin blogg skule få reaktioner, varför skulle hon annars skriva dem?
En i mängden
Journalister och kändisar har ett litet försprång när det gäller att locka till sig besökare men till slut är de ändå bara en i mängden av bloggare. I bloggosfären har de inte samma ensamrätt på åsikter och andra bloggare kommer att påverka lika mycket. Kan orsaken ha varit att de inte kunde känna sig som en elit om de bloggade? Nja, jag tror inte att särskilt många förstår det:
Citat:
Nu kan ni spela in era egna filmer bäst ni vill och redigera och bränna på dvd, nu kan ni spela in era egna låtar och nynna er till sömns på My Space. En ringdans av glada amatörer, varv efter varv runt jordklotet, sen blir det svårt att andas. Så ajöss.
Bengt Ohlsson
|
Bengt uppfattar här andra bloggare som glada amatörer i jämförelse med sig själv som proffs. Ok, de flesta bloggare gör det inte för pengar och då verkar Ohlsson tro att bara av den anledning är han bättre. Jag tror inte han någonsin uppfattade sig som en i mängden.
Inga pengar
Man tjänar inga eller mycket lite pengar på att blogga, det här är en åsikt som vädrats i en del bloggar. Proffsen skulle dra sig ur för att lönsamheten är låg. Ja det lät rimligt, tyckte jag, men en journalist tjänar ju varken mer eller mindre om denne skriver artiklar i tidningen, bloggar eller fjäskar för chefen. Detta under förutsätning att det inte är en frilansjournalist. Vi kan gissa att de flesta bloggat på arbetstid och då är det här heller inte en rimlig orsak.
Jag kan förstå att många inte vill blogga, även journalister, men hur kommer det sig att alla lägger av samtidigt?